Terénní program Ostrava
Vedoucí: Bc. Andrea Musiolová
Adresa: Zengrova 69, 703 00 Ostrava – Vítkovice
Mobil: 774 719 357
Email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Provozní doba v terénu:
pondělí: Ostrava 9:00 - 15:00 Bohumín 9:30 - 11:00
úterý: Ostrava 9:00 - 15:00 Hlučín 9:30 - 11:00
středa: Ostrava 9:00 - 15:00
čtvrtek: Ostrava 9:00 - 15:00 Bohumín 9:30 - 11:00
pátek: Ostrava 9:00 - 15:00 Hlučín 9:30 - 11:00
VÝMĚNNÉ MOBILNÍ OKNO
Od listopadu nově VÝMĚNNÉ MOBILNÍ OKNO
každou sobotu
19:30 - 21:00 parkoviště před aquaparkem (u zdi)
21:15 - 22:30 zast. Důl Odra (za čerpací stanicí Mol)
Telefon: 739 568 647
Kontakty na terénní pracovníky:
774 719 356 - Marek
608 524 660 – Nikol
602 438 732 – Gabriela
608 873 522 - Miroslav
724 148 878 - Roman
POPIS LOKALIT, KDE TERÉNNÍ PRÁCE PROBÍHÁ
Terénní práce probíhá v ulicích města Ostravy, Hlučína a Bohumína.
V Ostravě se jedná především o lokality:
- Ostrava – Jih (Hrabůvka, Zábřeh, Dubina, Výškovice) - Nikol, Gabriela
- Moravská Ostrava a Přívoz - Miroslav, Roman
- Slezská Ostrava - Liščina, Zárubek, Kunčičky, Muglinov, Hrušov - Miroslav
- Ostrava - Poruba -Marek, Roman
- Mariánské Hory a Hulváky - Gabriela, Nikol, Miroslav
- Hlučín – Marek, Nikol
- Bohumín - Miroslav, Roman
Po telefonické domluvě se s vámi setkáme na místě, které vám bude vyhovovat.
POSLÁNÍ TERÉNNÍHO PROGRAMU
Posláním Terénního programu je aktivní vyhledávání a kontaktování osob ohrožených závislostí na drogách a patologickým hráčstvím v jejich přirozeném prostředí, snižování zdravotních a sociálních rizik spojených s užíváním drog a snaha o celkové zlepšení kvality života klientů, a to po zdravotní, sociální a psychické stránce a ochrana veřejnosti před negativními dopady spojenými s jejich stylem života.
Svými aktivitami usilujeme o motivaci uživatelů drog a patologických hráčů směrem k zodpovědnějšímu chování vůči sobě a svému okolí.
CÍLE SLUŽBY
Cíle služby vycházejí z přístupů snižování rizik, ochrany veřejného zdraví, nízkoprahového přístupu a potřeb cílové populace.
- Vnitřním cílem služby je pomoc lidem ohroženým alkoholovou či nealkoholovou závislostí, patologickým hráčstvím a jejich blízkým. Jedná se o minimalizaci škod způsobených stylem života a zlepšení zdravotního, sociálního a psychického stavu klientů.
- Vnějším cílem služby je snížení možnosti ohrožení široké populace infekčními nemocemi jako jsou hepatitidy a HIV/AIDS.
Jednotlivé cíle
- Zajištění dostupnosti terénní služby na otevřené i uzavřené drogové scéně v Ostravě, Bohumíně a Hlučíně.
- Minimalizace rizik spojených s užíváním návykových látek drog, zlepšení zdravotního, sociálního a psychického stavu klientů, předcházení sociálnímu vyloučení klientů.
- Zvýšení informovanosti uživatelů návykových látek o rizicích spojených se stylem jejich života jejich užíváním a naučení je zásadám jejich bezpečnější aplikace a bezpečnějšího sexu.
- Navázání klientů do sítě sociálních, zdravotních a dalších služeb a zajištění návaznosti na kontaktní a poradenské centrum, kde je možnost lépe pracovat s motivací klientů ke změně chování.
- Snížení rizika šíření infekčních onemocnění pro obyvatele, širší veřejnost, kteří nejsou uživateli návykových látek a předcházení kriminalitě.
- Udržování míst na otevřené drogové scéně v čistotě sběrem použitých injekčních setů a jejich bezpečnou likvidací.
KOMU JE SLUŽBA URČENA
Primární cílová skupina:
- Aktivní uživatelé alkoholu, nealkoholových drog a patologičtí hráči starší 15 let
- Osoby užívající nealkoholové drogy injekčním a rizikovým způsobem
- Obtížně dosažitelná skupina uživatelů (tzv. skrytá populace) návykových látek s minimální motivací službu vyhledat
- Osoby experimentující či škodlivě užívající návykové látky
Sekundární cílová skupina:
- Informace z drogové oblasti jsou poskytovány také rodinným příslušníkům, přátelům, partnerům, pedagogům i jejich žákům či studentům.
POSKYTOVANÉ SLUŽBY
Všechny služby jsou poskytovány bezplatně a s možností zachování anonymity klienta. Služby jsou přístupné bez ohledu na typ užívané látky, způsob její aplikace a bez zbytečných odkladů. Klient je o poskytovaných službách informován ústně při prvním kontaktu a pomocí informačního letáku. Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v terénním programu se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
1) Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- aktivity umožňující lepší orientaci ve vztazích odehrávajících se ve společenském prostředí
2) Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- pomoc při vyřizování běžných záležitostí
- pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob
- sociálně terapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních sociálních schopností a dovedností, podporujících sociální začleňování osob
- poskytování informací o rizicích, spojených se současným způsobem života a snižování těchto rizik prostřednictvím metod přístupu minimalizace škod
Konkrétní poskytované služby
- Kontaktní práce – aktivní navazování kontaktu s uživateli drog, alkoholu a patologickými hráči.
- Výměnný program – výměna použitých injekčních setů za čisté, k tomu vody, dezinfekce, filtry, kondomy, kapsle, vitamíny, ředítka, kyselina, alobal nebo kontejnery na použité sety.
Dále masti na péči o žíly, na záněty, abscesy, menší poranění a popáleniny, nebo náplasti, obvazy, sterilní krytí a těhotenské testy.
- Základní zdravotní servis – základní zdravotní ošetření menších poranění či zánětů a zprostředkování ošetření závažnějších potíží u lékaře.
- Poradenství – pomoc a podpora uživatelům drog a jejich blízkým v situacích a s problémy, které jsou pro ně těžké, nebo se kterými si nevědí rady. Můžeme jim pomoci, pokud se rozhodnou přestat s užíváním drog, pokud budou chtít ve svém životě něco změnit nebo vyřešit apod.
- Sociální práce – pomoc při vyřizování na úřadech, s hledáním bydlení a zaměstnání, s vyřizováním dokladů a sociálních dávek, s řešením dluhů, trestně-právních záležitostí, nebo sepisováním odvolání na soudy, zprostředkování dalších sociálních, zdravotních a jiných veřejných služeb.
Doprovod klientů na úřady, do sociálních, zdravotních či jiných služeb, k provedení testů na infekční nemoci, při vyřizování různých záležitostí.
- Krizová intervence – akutní pomoc v krizi.
- Informační servis – informujeme o bezpečnějším užívání drog a sexu, o možnostech nákazy, testování a léčby HIV/AIDS, žloutenek a pohlavních nemocí, o zdravotních rizicích braní drog, o sociálních, zdravotních a jiných veřejných službách atd.
- Zprostředkování léčby a detoxifikace – pomoc s vyřízením pobytu v kterékoliv terapeutické komunitě nebo psychiatrické léčebně, pokud se klient rozhodne s drogami přestat tímto způsobem.
- Sběr použitých injekčních setů - udržování míst na otevřené drogové scéně v čistotě sběrem použitých injekčních setů a jejich bezpečnou likvidací.
- Monitorování HIV a hepatitid - zprostředkováváme bezplatné a diskrétní testy na infekční a pohlavní nemoci.
- Veřejná přístupnost ke službě - klienti mají přístup k nabízeným službám bez ohledu na rasu, pohlaví, sexuální orientaci, náboženské vyznání, politické přesvědčení, psychický a fyzický stav či socioekonomickou situaci.
- Respektování volby a svobodné vůle - ať se klient rozhodne abstinovat či žít s drogou je mu nabídnuta odborná péče či pomoc, klienti se mohou podílet na tvorbě a nastavení služeb, vyjadřovat se k problémům.
- Anonymita - klient má možnost využívat služeb anonymně. Program rovněž garantuje anonymitu tím, že neposkytuje o klientovi informace bez jeho předešlého výslovného souhlasu. Klient se může také rozhodnout, zda využije službu, která by svou povahou vyžadovala při jednání s jinými institucemi ztrátu jeho anonymity, či takovou službu odmítne. V takovém případě je hledána alternativní možnost či způsob řešení.
- Dobrovolnost - účast klienta v programu je dobrovolná.
- Přirozené prostředí - služba se provádí v přirozeném prostředí klientů.
- Bezplatnost - žádnou z nabízených služeb nemusí klient hradit.
- Individuální přístup ke klientovi - respektování specifičnosti klientovy sociální situace.
- Dodržování práv klienta - pracovníci jednají v souladu s Ústavním zákonem č. 2/1993 sb. listina základních práv a svobod, zákonem č. 108/2006 sb. zákon o sociálních službách, Etickým kodexem České asociace streetwork a Etickým kodexem sociálních pracovníků.
- Nízkoprahovost - umožňuje klientovi přístup k nabízeným službám bez překonávání jakéhokoliv pomyslného prahu, jakým může být nutnost objednání se, sdělení osobních údajů apod.
PODNĚTY A STÍŽNOSTI
Odpovědi na vaše připomínky, přání či stížnosti dostanete do jednoho měsíce ústně, mailem, na webových stránkách v sekci dotazů a stížností, telefonicky, popř. poštou a to dle vámi zvolené volby podání.
Osobně: v případě připomínek, přání a stížností máte možnost využít přímo jednoho z našich pracovníků či osobně na správě společnosti Renarkon o.p.s., Mariánskohorská 1328, 702 00 Ostrava
E-mailem: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo na e-mail společnosti: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Odpovíme vám na Váš e-mail
Vložením dotazu či stížnosti do poštovní schránky: (je umístěna vedle výměnného okna).
Klasickou poštou na adresu: Kontaktní centrum Renarkon, o.p.s., Zengrova 828/69, 703 00 Ostrava-Vítkovice , nebo: Renarkon o.p.s., Mariánskohorská 1328, 702 00 Ostrava.
SUPERVIZOR Bc. Kateřina Šutorková
Služba je držitelem certifikace odborné způsobilosti služeb pro uživatele drog
Podívejte se, kdo všechno nás podporuje a přidejte se taky!
Donátoři a sponzoři:
Úřad vlády ČR - Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky
Moravskoslezský kraj
Statutární město Ostrava
Městský obvod Ostrava-Jih
Město Hlučín
Město Bohumín
Město Petřvald
Black card