Jak to u nás funguje
Jak to u nás funguje
Život v komunitě se snaží přiblížit běžnému životu, má svá pravidla a svůj řád.
Komunita si sama zabezpečuje činnosti spojené s denním provozem (vaření, topení, úklid, drobné opravy na domě atd.).
Pracujeme jak v areálu komunity, tak mimo tento objekt (např. v okolí Čeladné, ve Frýdlantu n. O., v Ostravě i jinde).
Celková doba pobytu 8 - 12 měsíců a je rozdělena do 4 fází:
0. fáze (2 – 4 týdny)
V tomto období je klient plně zapojen v programu, ale není ještě plnoprávným členem komunity, nemůže hlasovat o dění v komunitě. Jde o období vzájemného seznamování se. Klient se rozhoduje, zda chce v komunitě zůstat, jestli mu vyhovuje zdejší program, režim a pravidla. Klient je v prostředí, které zatím nezná, adaptuje se na jeho režim a to je pro něj velkou zátěží. Z tohoto důvodu zatím není ve styku s vnějším světem, protože takový kontakt by jej mohl ohrozit v léčbě. Pouze klienti, kteří mají děti, můžou být po 14 dnech v telefonickém kontaktu s dítětem.
1. fáze ( 1- 3 měsíce)
Vstupem do této fáze se klient stává plnoprávným členem komunity s hlasovacím právem. To mu dává možnost podílet se na spolurozhodování o jejím chodu. Klient může být v kontaktu s rodinnými příslušníky a nezávadovými partnery, se kterými známost započala před léčbou, kteří jsou bez přímé spojitosti s drogami. Soustřeďuje se také na obnovení vztahů s nejbližší rodinou. Rodina může přijet 1x měsíčně na návštěvu. Úkolem této fáze je převzít odpovědnost sám za sebe.
2. fáze ( 3 – 6 měsíců)
Základním úkolem této fáze je převzít odpovědnost nejen za sebe, ale také za ostatní. Klient má možnost vyzkoušet si vůči klientům v nižších fázích roli „rodiče“ či „staršího sourozence“ a také vedoucí roli v práci. Tomu odpovídají i práva a povinnosti. Služebně mladší klienty doprovází na výjezdech mimo komunitu. V tomto období klient obvykle v terapii řeší svá nejdůležitější témata. Může samostatně opouštět komunitu, jezdit na několikadenní dovolenky a být v kontaktu i s lidmi mimo svou rodinu.
3. fáze (1 – 2 měsíce)
Tato fáze je obdobím, osamostatňování se od TK. Klient ve třetí fázi bydlí již mimo ostatní členy skupin a začíná se tak osamostatňovat. Může již také pracovat mimo komunitu. Jedná se o velmi náročné období, protože klient se chystá na odchod z prostředí, ve kterém se mu často dostalo takového přijetí a vztahů jako nikdy předtím.
Pravidla a omezení jsou také popsána v Podmínkách vstupu a podrobně je s nimi klient seznámen v Průvodci léčbou.
Kardinální pravidla
Pravidlo abstinence – zdržení se užívání drog, alkoholu a hraní. Porušením je také vnesení drog či alkoholu do domu, jejich užití, odmítnutí testu či manipulace s močí při testování na přítomnost drogy.
Pravidlo zákazu hrubé agrese (jak slovní, tak fyzické).
Pravidlo zákazu navazování příliš intimních a sexuálních vztahů (tzn. tak úzkého vztahu mezi členy, který by rušivě působil na léčebný proces).
Další psaná pravidla
Pravidlo akceptování rozhodnutí komunity a terapeutického týmu.
Pravidlo přijímání terapie, tj. dodržování pravidel, programu, časů, režimu, plnění sankcí, úkolů, pokynů terapeutů apod.
Pravidlo dodržování povinností vztahujících se k jednotlivým fázím a funkcím.
Pravidlo dodržování zásad soužití v domě.
Pravidlo zákazu znevažování druhých.
Pravidlo zákazu sdělování jakýchkoli informací o druhých klientech lidem, kteří nejsou členy komunity.
Pravidlo nezatajovat a nekrýt porušování pravidel.
Pravidlo zákazu ničení nebo zcizování majetku ostatních klientů, pracovníků nebo zařízení.
Práva klientů v TK Renarkon
Každý klient v TK Renarkon má právo na:
• rovný přístup ke službě
• podpůrné životní prostředí bez drog v prostorách TK a v blízkém okolí
• možnost sdělovat své připomínky, přání a stížnosti k fungování TK (dále jen stížnost)
• důstojné zacházení, úctu, respekt, zdraví, jistotu a bezpečí po celou dobu poskytované služby
• svobodné rozhodnutí a právo na přiměřené riziko
• osobní svobodu a svobodu pohybu (osobní svoboda klienta je omezena, ale i garantována dodržováním pravidel TK Renarkon)
• ochranu soukromí
• znalost podmínek přístupu ke svým penězům a osobnímu majetku během programu a při odchodu z TK
• srozumitelné informování o procesu léčby, jeho filosofii, metodách, rozsahu a trvání, podmínkách, zásadách a pravidlech
• zachování mlčenlivosti, důvěrnosti informací týkajících se účasti v programu a všech záznamů o klientovi v souladu se zákony České republiky a právy klienta.
• odůvodnění všech hrazených poplatků a nákladů, způsoby a rozvržení plateb
• informace týkající se toho jak je vedena, uchovávána a zabezpečena dokumentace obsahující osobní údaje klienta a také citlivé údaje klienta a také právo na seznámení se s obsahem své dokumentace
• jasné vymezení zodpovědnosti a kompetencí jednotlivých členů týmu
• ochranu před skutečným nebo hrozícím tělesným trestem, před fyzickým, citovým a sexuálním zneužíváním a před nedobrovolným fyzickým omezováním
• lékařské ošetření kvalifikovanými odborníky, právo na odmítnutí nabízeného lékařského ošetření
• právní poradenství v případě potřeby
• zajištění výživné stravy, bezpečného ubytování, tělesného cvičení a potřeb tělesné hygieny
• nedotknutelnost osoby (zajištění svobodné volby vztahující se k vzhledu klientů, zajištěn zámek v koupelně a WC, aj.)
• osobní a rodinný život (a to v souladu s pravidly TK a léčebného plánu, včetně podmínek a omezení v rámci jednotlivých fází programu)
• práci a odměnu za práci (a to v souladu s pravidly TK a léčebného plánu, včetně podmínek a omezení v rámci jednotlivých fází programu)
• vlastnit majetek (a to v souladu s pravidly TK a léčebného plánu, včetně podmínek a omezení v rámci jednotlivých fází programu)
• vzdělání a svobodnou volbu povolání (a to v souladu s pravidly TK a léčebného plánu, včetně podmínek a omezení v rámci jednotlivých fází programu)
• možnost kdykoliv opustit léčbu na vlastní žádost, a to i proti terapeutickému doporučení a bez dalších negativních důsledků pro klienta
Postup při vyřizování stížností
Klienti i jejich příbuzní mají možnost podávat stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociálních služeb, aniž by tím byli dále omezováni či diskriminováni.
Stížnosti jsou vnímány jako příležitost ke změně k lepšímu a jsou cennou informací o spokojenosti s poskytovanou službou či prostředím, ve kterém je služba poskytována.
Odpovědi na vaše připomínky, přání či stížnosti dostanete do jednoho měsíce ústně, mailem, na webových stránkách v sekci dotazů a stížností, telefonicky, popř. poštou, a to dle vámi zvolené volby podání.
Osobně: v případě připomínek, přání a stížností máte možnost využít přímo jednoho z našich pracovníků nebo osobně na správě společnosti Renarkon o.p.s., Mariánskohorská 1328, 702 00 Ostrava.
E-mailem: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo na e-mail společnosti: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. Odpovíme Vám na Váš e-mail.
Poštou na adresu: Terapeutická komunita Renarkon, o.p.s., Čeladná – Podolánky 383, 739 12, okres Frýdek-Místek nebo na adresu Renarkon o.p.s., Mariánskohorská 1328, 702 00 Ostrava. Odpovíme Vám poštou na Vámi zvolenou adresu, bez udání adresy pro odpověď hledejte naši reakci na webových stránkách v sekci dotazů a stížností.
Schránka důvěry: Vložením dotazu či stížnosti do tzv. schránky důvěry, která je k dispozici v budově TK. Odpovědi hledejte na webových stránkách v sekci dotazů a stížností a na nástěnce v budově TK.
Telefonicky: odpověď získáte přímo telefonicky nebo na webových stránkách v sekci dotazů a stížností. Telefon do TK: 558 684 334, telefon na vedouc TK Mgr. Anetu Kalusovou: 775 272 543, telefon na zástupce vedoucí Bc. Blanku Vaškovou: 724 795 114.