Kontaktní a poradenské centrum Frýdek-Místek
Vedoucí centra: Mgr. Jiří Walach
Adresa: Malé náměstí 104, 738 01 Frýdek-Místek
Telefon: 558 628 444
Mobil: 606 694 244
Email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Facebook: https://www.facebook.com/KPCFM/
Provozní doba kontaktního centra: pondělí, středa, pátek: 9:00-12:00 13:00 – 16:00
Provozní doba poradenství: úterý a čtvrtek 9:00-12:00 13:00 – 18:00 (po předchozím objednání)
Provozní doba výměnného programu: pondělí - pátek 9:00-12:30 13:00-16:00
Polední pauza denně 12:30 - 13:00. V této době je centrum uzavřeno pro všechny činnosti.
POSLÁNÍ
Kontaktní a poradenské centrum ve Frýdku-Místku je služba, která poskytuje sekundární a terciální prevenci v oblasti užívání návykových látek a závislostí. Usilujeme o snižování zdravotních, ekonomických a sociálních rizik spojených s užíváním legálních i nelegálních návykových látek. Snažíme se klienty motivovat ke změně aktuálního životního stylu, který povede k rozvoji a ke zlepšení kvality jejich života. V případě zájmu pomáháme klientům zprostředkovat i další vhodné odborné služby. Tyto kroky zároveň přispívají k ochraně veřejného zdraví.
Služba je poskytována nejen uživatelům návykových látek a osobám ohroženým nelátkovou závislostí, ale nabízíme také poradenské služby rodinným příslušníkům, osobám blízkým a široké veřejnosti. Základním principem služby je respekt k hodnotě lidského života s důrazem na individuální přístup. Služba je poskytována bezplatně a s možností zachování anonymity klienta.
Osoby ohrožené závislostním chováním nebo již chorobně závislí. Závislost může mít látkovou, nelátkovou podobu. Služba je určena osobám od 15 let. V případě nižšího věku je potřeba mít doprovod zákonného zástupce. Služba je také poskytována rodinným příslušníkům, partnerům a dalším blízkým osobám uživatelů drog, kterým jsou poskytované poradenské služby.
Tato služba nepracuje se závislosti na nikotinu.NÁŠ TÝM
Mgr. Jiří Walach – vedoucí centra
Iva Sýkorová Nohelová
Bc. Veronika Fogltonová
Jiří Vlček
SUPERVIZOR
Mgr. Jana Malásková
- KONTAKTNÍ CENTRUM – zejména služby „harm reduction“ – snižování rizik např. výměnný program, potravinový a hygienický servis.
- PORADENSKÉ CENTRUM – další adiktologické poradenství – poradenství a terapie pro uživatele návykových látek a osoby blízké.
Kontaktní místnost – klienti u nás mohou posedět v klidném prostředí, odpočinout si
a využít hygienický a potravinový servis nebo počítač, a to v pondělí, středu a pátek od 9 do 12 nebo od 13 do 16 hodin. Vstup je vždy jeden na hodinu, a to buď dopoledne, nebo odpoledne (přes zimní měsíce na hodinu a půl).
Je určena pouze pravidelným uživatelům nelegálních návykových látek, jako je pervitin, opiáty, toluen. Naopak klienti, jež jsou uživateli například pouze THC či LSD, do ní nemají přístup.
Výměnný program –výměna použitých injekčních setů za čisté, k tomu vody, dezinfekce, filtry, kondomy, kapsle, vitamíny, ředítka nebo kontejnery na použité sety.
Krizová intervence – akutní pomoc v krizi.
Testy na žloutenky, HIV/AIDS a syfilis – testy na infekční a pohlavní nemoci přímo u nás, nebo je můžeme zprostředkovat v Krevním centru. Jsou bezplatné a diskrétní.
Základní zdravotní ošetření – základní zdravotní ošetření menších poranění či zánětů
a zprostředkování ošetření závažnějších potíží u lékaře.
Hygienický servis – sprcha, WC, praní prádla
Potravinový servis – polévka, čaj
Informační servis – informujeme o bezpečnějším braní drog a sexu, o možnostech nákazy, testování a léčby HIV/AIDS, žloutenek a pohlavních nemocí, o zdravotních rizicích braní drog, o sociálních, zdravotních a jiných veřejných službách atd.
Zprostředkování pobytu v TK či PN – můžeme pomoci s vyřízením pobytu v kterékoliv terapeutické komunitě nebo psychiatrické nemocnici, pokud se klient rozhodne řešit svou situaci tímto způsobem.2.PORADENSKÉ CENTRUM
Je určeno lidem, kteří užívají návykové látky, včetně alkoholu a léků. Lidem, kteří hrají hazardní hry, sázejí nebo se potýkají s jiným závislostním chováním. Také jejim rodinným příslušníkům, partnerům a dalším blízkým osobám.
Poradenství a terapie – pomoc a podpora klientům a jejich blízkým v situacích a s problémy, které jsou pro ně těžké, nebo se kterými si nevědí rady. Můžeme jim pomoci, pokud se rozhodnou přestat s užíváním návykových látek, pitím nebo hraním či sázením, pokud chtějí ve svém životě něco změnit, vyřešit, zorientovat se ve své situaci apod. Poskytujeme individuální, párové i rodinné poradenství a terapii.
Sociálně-právní pomoc – pomoc při vyřizování na úřadech, s hledáním bydlení
a zaměstnání, s vyřizováním dokladů a sociálních dávek, s řešením dluhů, trestně-právních záležitostí nebo jiných obtížných životních situací, zprostředkování dalších sociálních, zdravotních a jiných veřejných služeb a pomoc s uplatňováním práv. Doprovod klientů na úřady, do sociálních, zdravotních či jiných služeb, k provedení testů na infekční nemoci, k soudu, při vyřizování různých záležitostí.
CÍLE SLUŽEB KONTAKTNÍHO A PORADENSKÉHO CENTRA
- Snížení rizikového chování klientů a zvýšení jejich informovanosti o rizicích spojených s užíváním návykových látek, o zásadách méně rizikového užívání a bezpečnějším sexu.
- Stabilizace a zlepšení sociálního, zdravotního a duševního stavu klientů. Obnovení, upevnění a rozvoj sociálních vztahů a předcházení jejich sociálnímu vyloučení.
- Zvýšení motivace klientů ke změně jejich aktuální situace, k ukončení či snížení užívání návykových látek či jiného závislostního chování, k začlenění se do společnosti a jejich navázání do sítě sociálních, zdravotních a dalších služeb.
- Rozvíjení schopností, dovedností a znalostí klientů, potřebných pro jejich každodenní život, naplňování jejich potřeb, řešení obtížných situací a dosažení osobní spokojenosti a soběstačnosti.
- Ochrana veřejného zdraví prostřednictvím snížení rizika šíření infekčních nemocí. Předcházení kriminalitě a z toho vycházející úspora veřejných prostředků
ZÁSADY POSKYTOVÁNÍ SLUŽEB
Nízkoprahovost – služby centra jsou poskytovány bezplatně a pro jejich využívání klient nemusí sdělovat své jméno, bydliště ani jiné osobní údaje.
Anonymita – služby centra jsou poskytovány anonymně a diskrétně. Informace o klientovi neposkytujeme nikomu bez jeho předešlého souhlasu. Výjimkou jsou situace, na které se vztahuje oznamovací povinnost pracovníků.
Respekt a spolupráce – respektujeme klienty jako naše rovnocenné partnery a respektujeme jejich rozhodnutí. Služby jim poskytujeme formou vzájemné spolupráce, vedoucí k jejich osobnímu rozvoji a aktivizaci.
Individuální přístup – každého vnímáme jako jedinečnou lidskou bytost s individuálními potřebami. Služby se snažíme v maximální možné míře tzv. šít na míru jednotlivým klientům.
Důvěra a otevřenost – snažíme se vybudovat si s klientem důvěrný vztah, v němž spolu můžeme hovořit zcela otevřeně o jeho situaci, potřebách a o možnostech naší spolupráce.
Svobodná volba – každý klient má právo vlastní volby a sám rozhoduje, s čím chce pomoci
a jakou službu využije. Klienty podporujeme v uplatňování vlastní vůle a v aktivním rozhodování o svém životě.
PODÁVÁNÍ A VYŘIZOVÁNÍ STÍŽNOSTÍ
Klienti mohou podat stížnost v případě odůvodněné nespokojenosti v rámci poskytovaných služeb a to:
osobně: vedoucímu kontaktního a poradenského centra, nebo zástupci ředitele, případně přímo řediteli organizace na správě společnosti RENARKON, o. p. s. na adrese Mariánskohorská 1328, Ostrava 702 00
poštou: na adrese kontaktního a poradenského centra nebo na správě společnosti
e-mailem: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
do schránky důvěry: umístěna dole u vchodových dveří a nahoře u vchodových dveří
Odpovědi na stížnosti budou klientům zaslány na uvedené adresy do 30 dnů od jejich vznesení.
Donátoři a sponzoři:
MPSV
MSK
Statutární město Frýdek-Místek
RVKPP